Yttrande angående Petersvik
PETERSVIK
DEN
SISTA GRÖNA LUNGAN
VID
SUNDSVALLSFJÄRDEN HOTAS
Yttrande om Tunadal-Korsta-
Petersvik-Ortviken april 2015
Nils Johan Tjärnlund

Där Sundsvallsfjärden möter Alnösundet ligger Kaptensudden och Petersvik, en av Medelpads natursköna platser som hotas av en kombiterminal och containerhamn. Foto: Nils Johan Tjärnlund.
INLEDNING
En
namninsamling för ett bevarande av Petersvik har gett mer än 6 000
namn och Facebook-sidan ”Rädda Petersvik” följs av nära 10
000 personer. Engagemanget har sällan eller aldrig varit så stort
för en kulturfråga någon annanstans i modern tid i Sverige!
Bara
detta faktum borde få Sundsvalls och länets politiker att fundera
på om Petersvik inte är värt större uppmärksamhet och att
stadsdelen förtjänar ett omtag. Snart finns inga boende kvar, men
kulturmiljön är fortfarande nästan intakt liksom naturen.
Utvecklingen
av en logistikpark i Petersvik bryter mot flertalet av intentionerna
i planförslaget till Sundsvalls ÖP 2021. Tusentals Sundsvallsbor
och representanter för kultur- och naturvårdsintressen i hela
Sverige ger till känna att stadsdelen Petersvik med dess ovärderliga
kultur- och naturintressen skall bevaras och yrkar att Sundsvalls
kommun stoppar planerna på att utplåna området för att skapa en
”logistikpark”.
FÖP
för Tunadal-Korsta-Ortviken anges i ÖP 2021 ligga fast, men som
nedanstående skrivelse visar finns så stora oklarheter och så
många brister i förhållande till visionen i ÖP 2021 att saken
måste tas i beaktande av kommunen i det fortsatta planarbetet.
Nedan
redovisas först en kortare bakgrund för kulturmiljön i Petersvik.
Därefter presenteras kortfattat en alternativ vision för Petersvik
och hur området kan utvecklas till en ekologisk och hållbar
stadsdel. Sedan följer ett avsnitt som visar hur ett bevarande av
Petersvik är i enlighet med intentionerna i ÖP 2021 samtidigt som
en utplåning av Petersvik bryter mot flertalet intentioner i ÖP
2021.
Nils
Johan Tjärnlund
Författare
och vetenskapsjournalist.
Medarbetare
i Sundsvalls Tidning, Nyhetsmagasinet Fokus,
Populär
historia m. fl.
Science
Contributor Wallenbergstiftelserna och De Kungl. Stiftelserna.
Utsedd
till Årets Byggnadsvårdare 2014 av Svenska Byggnadsvårdsföreningen
för arbetet med Petersvik.
Sundsvallskännare,
bland annat som författare till böckerna :
*
Staden som reste sig ur askan. Arkitekturguide till Sundsvalls
stenstad (2009)
*
Fanns det grevar på Östermalm? Läsarnas egna frågor om Medelpads
historia (2011)
*
Prometheus brinnande eld. Sundsvalls Orkesterförening 1913–2013
med glimtar ur Sundsvalls äldre musikliv (2013)
*
Vänskap och välgörenhet. Sällskapet W:6 i Sundsvall 1864–2014
(2014)
KULTURMILJÖN PETERSVIK
Petersvik
hör intimt samman med Sundsvalls stenstad, som är ett prioriterat
område inom Västernorrlands län med ett stort antal byggnadsminnen
och därtill i sin helhet ett område av riksintresse för
kulturmiljövården.
Enklast
kan Petersvik beskrivas som en sommarens motsvarighet till
Stenstaden. Flera välkända invånare i Sundsvall uppförde
storslagna sommarhus i Petersvik med början på 1880-talet. Dit hör
exempelvis major Johan Fredrik Cornell, ordförande i Sundsvalls
stadsfullmäktige, provinsialläkaren Olof August Söderbaum,
sågverksägaren Magnus Arhusiander, tobakshandlaren Gottfrid Östeman
och byggmästaren C. A. Olsson, ”Bygg-Olle”, som lär ha stått
som byggmästare för merparten av villorna i Petersvik och därtill
uppförde 23 av stenhusen i Sundsvalls stenstad.
Flera
av dessa anläggningar är i sin helhet mycket välbevarade i
Petersvik och hela miljön utgör därför ett kulturarv av den
dignitet som anges i lagstiftningen om byggnadsminnen.
De
historiska villor som är bevarade är Villa Solbacken, Villa
Hållnäs, Villa Thurebo, Villa Granli, Villa Kaptensudden, Villa
Viken, ”Tornvillan” (Villa Ellensberg) samt Villa Grankulla. SCA
lät riva Villa Skogshyddan i november 2013.
Liksom
Sundsvalls stenstad är Petersvik givetvis även ett resultat av den
industrihistoriskt mycket betydelsefulla sågverksepoken och i hög
grad ett arv från träpatronerna. Några av villorna uppfördes av
entreprenörer som spelade en mycket betydelsefull roll i
trävaruindustrin.
Exempelvis
uppfördes Villa Solbacken av den norskfödde träpatronen Carsten
Jacobsen, ägare av Tunadals sågverk, och Villa Skogshyddan av
Magnus Arhusiander, ägare till Heffners. Hampus Berencreutz,
disponent på Matfors och verksam inom de Dicksonska verken, uppförde
Villa Granli. Johan Fredrik Cornell på Kaptensudden var konstruktör
av flottleder över hela Norrland, en avgörande infrastruktur för
den framväxande sågverksindustrin. Flottningsombudsmannen och en av
de ledande inom denna näring Thure R. Thuresson bebodde Villa
Thurebo.
Petersvik
var då som nu ett naturskönt beläget område invid Alnösundet och
Sundsvallsfjärden och utgör en sista naturlig kustremsa ett
stenkast från Sundsvalls centrum. Området var även vid
sekelskiftet 1900 en grönskande kontrast till det omgivande
dynamiska industrilandskapet och har bibehållit sin
karaktär. Samspelet mellan den bevarade sommarvillabebyggelsen,
parkerna och naturen med skog, ängsmark och hav och utsikt över
Alnön och fastlandet förklarar dess status som ett unikt kulturarv
i länet.
Det
ska ytterligare framhållas att Petersviksområdet är av omistlig
vikt för att förstå Stenstadens historia och även för framväxten
av regionens kultur- och industrihistoria. Därtill kan påpekas att
Petersvik saknar motsvarighet i Norrland (möjligen med undantag för
Norrlandet i Gävle). Västernorrland saknar också byggnadsminnen av
den sort som här är aktuell.
Petersvik
kan beskrivas som ett lokalhistoriskt kulturarv, men i kraft av sin
egenart såväl byggnadsmässigt, personhistoriskt, kulturhistoriskt,
industrihistoriskt och topografiskt är det ett område även av
nationell betydelse.
Villa Solbacken i Petersvik
uppfördes 1880 av den norskfödde
träpatronen Carsten Jacobsen på
Tunadal. Mycket av original-
inredningen inklusive möbler är
fortfarande 2015 helt intakt.
Villan tillhör ett av de bäst
bevarade sommarnöjena i Sverige.
På Solbackens tomt projekteras för
lastbilsparkering och terminalbyggnad. Foto: Hans Wessberg.
Villa Solbackens
berömda glasveranda sommaren 2014. Den har även
prytt omslaget till konstvetaren Ann-Katrin Pihl Atmers
bok ”Sommarnöjen vid vattnet”, utgiven på Bonniers
2002. Foto: Nils Johan Tjärnlund.
Omslaget till Ann-Katrin Pihl Atmers bok om sommarnöjen i Sverige med Villa Solbackens veranda.
Villa Hållnäs uppfördes omkring
1883 och har bebotts av provinsialläkaren Olof Söderbaum och sedan 1911 av
släkten Felländer, en av de många judiska familjer som flydde
pogromerna i Östeuropa och invandrade till Sverige och Sundsvall. Foto: Hans Wessberg.
Villa Kaptensudden uppfördes år
1893 av kapten, sedermera major, Johan Fredrik Cornell och hans
hustru Anna. Sonen Henrik Cornell blev professor i konsthistoria och
bebodde Kaptensudden sommartid ända till 1977. Även Henrik Cornells
fyra söner blev framstående inom sina respektive områden: Jan,
förlagsredaktör på Bonniers; Elias, professor i arkitektur på
Chalmers; Guy, ingenjör i Nordafrika; och Erik, ambassadör i bl. a.
Turkiet. Erik Cornells son är den kände fredsforskaren Svante
Cornell. En son till Jan Cornell är regissören Jonas Cornell, mest
känd för filmerna om Jönssonligan. Släkten Cornell är en av
Medelpads mest kända släkter och det välbevarade Kaptensudden är
tillsammans med Sundsvalls stenstad en omistlig kulturmiljö. Foto: Hans Wessberg.
BRISTER
I PROJEKTERINGEN AV LOGISTIKPARK
Logistikparken
har beskrivits som en miljösatsning, något som skulle rimma väl
med intentionerna i ÖP 2021. Det måste dock problematiseras, vilket
görs i nedanstående punkter.
Negativa
miljöeffekter
Den
sista orörda, det vill säga ej industraliserade, kustremsan i
centrala Sundsvall med strandområden, skogsområden, djur- fågel-
och växtliv avses utplånas och ersättas av en containerhamn och
logistikterminal.
Det innebär att:
-
ett
omfattande grönområde försvinner
-
landskapsbilden
förändras dramatiskt mot en fullständig industridominans
-
strandområden
försvinner
-
djurlivet
påverkas negativt (med risk för att vissa arter försvinner)
-
kraftig
negativ påverkan på närområdet, Alnösundet fylls ut,
Korstaberget sprängs i luften, topografin förändras särskilt
gentemot västra Alnön och Tjuvholmen
-
potentialen
för nya bostäder och turism på västra Alnön upphör
-
potentialen
för rekreation och naturvårdsområde på Tjuvholmen ödeläggs

Den fullt utbyggda Logistikparken i
Petersvik. Höglagret motsvarar en byggnad på 17 våningar!
Alnöundet fylls ut till den röda linjen, bara 400 meter från
stranden på västra Alnön. Allmänheten förlorar hela tillgången
till havet och djur- och växtliv drabbas hårt. Någon miljöprövning
i Mark- och miljödomstolen har ännu inte gjorts våren 2015.
Oklara
konsekvenser för miljön i centrala Sundsvall
Petersvik
som industriområde innebär ej utredda konsekvenser för havsmiljön,
djur- och växtlivet, bullernivåer, luftföroreningar, en försämrad
luft i närområdet och centrala Sundsvall.
Ny
miljöpåverkan genom ökad privatbilism
Förlusten
av ett rekreationsområde centralt innebär att nya trafikflöden
uppstår. Närboende i Korsta och Skönsberg tar bilen till andra
områden för att komma i åtnjutande av strövområden. Detsamma
gäller framtida boende vid Norra kajen/Heffners som skulle ha ett
mycket kort avstånd till rekreationsområde i Petersvik, men vars
intresse för rekreation ej har vägts in i planeringen och ej heller
den miljöpåverkan som det innebär i form av ökad bilism etc.
Nya
trafikflöden och exponering av farligt gods
Statliga
Jernhusen vill ej flytta sin kombiterminal i centrala Sundsvall till
den tänkta Logistikparken i Petersvik. De stora godsvolymerna kommer
från söder och många stora industrier ligger söder om Sundsvall.
Omlastning i Petersvik innebär att nya trafikflöden uppstår med
omfattande omvägar av gods och en ökande exponering av farligt gods
som måste fraktas genom centrala Sundsvall med ökad risk för
människor och miljö.
En
slutsats som kan dras är risken för att Logistikparken snarare
skapar fler lastbilstransporter än färre och att den utmålade
miljösatsningen blir en miljöbov.
Minskat
volymunderlag för Logistikparken
SCA
Ortviken har redan 2013 aviserat att minska produktionen vid
pappersbruket och fasar ut en pappersmaskin. När Logistikparken
projekterades planerades i stället för en utbyggnad av två
pappersmaskiner och en 300-procentig volymökning vid pappersbruket
fram till 2025, något som också skulle ha inneburit en ökning av
lastbilstransporter. Denna volymökning är nu (2015) fullständigt
orealistisk och innebär att hela underlaget för logistikparken
bygger på gamla, förlegade prognoser.
SCA
skriver i sin årsberättelse för 2012 att koncernen räknar med en
generell volymminskning för tryckpapper: ”Den framtida efterfrågan
förväntas minska som en följd av ökad konkurrens om publik och
reklaminvesteringar från elektroniska medier”.
Läsplattor,
mobiltelefoner och datorer har till stora delar slagit ut
pappersindustrin. En infrastruktursatsning som ensidigt planeras
utifrån SCA:s tidigare och numera förlegade behov är därför inte
något som gynnar Sundsvalls kommun i ett framtidsperspektiv.
SCA
uppger i Sundsvalls Tidning i en artikel 6 februari 2015 att de nya
komplementprodukterna vid Ortvikens pappersbruk har misslyckats och
att framtidsutsikterna är osäkra.

Teknisk
miljöutveckling förändrar behoven
Utvecklingen
av nya drivmedel, exempelvis biodiesel baserad på jästceller
(Chalmers), och eldrift även för lastbilar innebär att man måste
analysera trafikflödenas utsläpp på nya sätt. En minskning av
utsläpp kan ske även genom den tekniska utvecklingen inom
fordonsindustrin, något som inte har tagits upp i projekteringen av
Logistikparken.
Strängare
miljökrav på sjöfart
De
strängare miljökraven på sjöfart med det nya svaveldirektiv som
träder i kraft 2015 innebär också att förutsättningarna för en
ny, utvidgad hamn i Sundsvall har minskat. Detta har inte alls
utretts i arbetet med Logistikparken.
Befintlig
hamn klarar större fartyg än den nya hamnen
Samtidigt
kan påpekas att den befintliga Tunadalshamnen redan idag klarar att
ta emot större fartyg än vad som planeras för i Petersvik. Den nya
hamnen i Petersvik skall enligt Logistikparkens hemsida ta emot 32
meter breda och 217 meter långa fartyg. År 2011 angjorde Dalmacija,
ett 42 meter brett och 243 meter långt fartyg, Tunadalshamnen.
Djupet är i stort sett detsamma i Tunadal som i Petersvik (12,3
meter och 13 meter).
Samtidigt
utvecklas djuphamnen i Söråker (drygt 8 meter) för ökade
godsvolymer, något som påverkar flödena i hela regionen och
ytterligare minskar behovet av en ny hamn i Petersvik.
Konsultföretaget
WSP redovisar alternativ hamn i Utansjö
WSP
har 2012 utrett frågan om en hamn och förordar Petersvik, men bara
under förutsättning att de två befintliga industrierna Ortviken
och Tunadal expanderar i enlighet med tidigare underlag. En
etablering i Utansjö skulle vara likvärdig och ej förorsaka samma
ingrepp i miljön och kulturarvet, enligt WSP: ”I
jämförelse med en lokalisering i Petersvik får Utansjö anses vara
det mest intressanta lokaliseringsalternativet. Utansjö ligger
centralt i mellersta Norrland, har goda förutsättningar att
uppfylla miljöbalkens krav på minsta möjliga intrång och
olägenhet.”
Kostnader
på nära 2 miljarder kronor
Kostnaderna
för den helt utbyggda Logistikparken har av Sundsvalls kommun
beräknas till 1,2 miljarder kronor. Därtill kommer nödvändiga
järnvägsinvesteringar för 700 miljoner kronor. Kostnaderna för
drift har inte presenterats. Finansieringen är ännu oklar och
risken är att projektet, om det genomförs, kommer att leda till
underskott i kommunens ekonomi, och därmed vara till men för
planeringen inom andra områden och genomförbarheten av de visioner
som framhålls i ÖP 2021. En annan risk är att kultur- och
naturområdet Petersvik förstörs, men utan att någon logistikpark
genomförs eftersom det saknas ekonomiska resurser.
Inga
nya jobb
Själva
byggnadsarbetet kan förväntas skapa arbetstillfällen, men några
ytterligare nya jobb väntas den nya Logistikparken i sig inte ge.
Tvärtom kommer antalet åkerier att reduceras, om intentionerna med
att överföra lastbilstrafik till järnvägstrafik uppfylls. SCA:s
investering i Tunadalssågen minskar antalet jobb från 140 till 125,
enligt SCA:s egna uppgifter. Uppgifter om nya jobb saknas helt i
underlaget för Logistikparken.
Bantning
av projektet med oklara konsekvenser
Samtidigt
som den fullt utbyggda Logistikparken har legat till grund för
inlösen och expropriering av fastigheter i Petersvik, bland annat
som underlag för Länsstyrelsens bedömningar och regeringens
bedömning för att ge Sundsvalls kommun tillstånd till
expropriering, så har projektet i efterhand bantats och det sägs nu
att Logistikparken ska byggas ”i etapper”. Bland annat har kajen
i containerhamnen bantats från 525 meter till 150 meter med oklara
konsekvenser. Om logistikparken inte byggs fyllt ut får man knappast
den samhällsekonomiska vinst som projektet har baserats på. Ändå
förstörs hela området och kostnaderna för skattebetalarna är
fortfarande betydande, drygt 400 miljoner kronor för Sundsvalls
kommun.
Ska
hela naturmiljön och kulturarvet i Petersvik offras för en mindre
lastbilsparkering och en intern väg för SCA? Eftervärldens dom
riskerar då att bli hård gentemot de aktörer som har drivit fram
projekteringen: SCA, Sundsvalls kommun och Länsstyrelsen i
Västernorrland.

En
av de senaste skisserna från Sundsvall Logistikpark visar en mycket
liten anläggning i Petersvik, fjärran de stora planerna, men
förstör ändå hela området och gör det otillgängligt för
allmänheten.
Petersvik
är den sista gröna lungan vid Sundsvallsfjärden bara fem minuter
med bil och femton minuter med cykel från Stenstaden.
VISION
FÖR PETERSVIK
Ett
stort allmänintresse företräder en vision att utveckla Petersvik
som en ekologisk och hållbar stadsdel med rekreationsområde för
Sundsvallsbor och turister. Bland punkterna kan nämnas:
*
De historiska byggnaderna bevaras. Vissa används som privatbostäder.
Andra kan utnyttjas för skilda verksamheter såsom museum,
ekologiska gårdsbutiker, kafé, restaurang, festlokaler,
byggnadsvårdsverksamhet, sommarläger, auktioner, idrotts- och
friluftsliv, hantverk, olika slags småföretagande.
*
Området kompletteras med nya flerbostadshus. Det finns 3 till 4
lämpliga områden som kan bebyggas med nya flerbostadshus,
äldreboende, förskola med mera. En balans är viktig mellan den nya
bebyggelsen och de kultur- och naturhistoriska värdena.
*
En strandpromenad för allmänheten anläggs utmed kustlinjen från
Tomtebo i väster till Viken i norr. Strandpromenaden kompletteras
med promenadstigar genom skogsområden och nuvarande Granlivägen.
*
Historisk turism utvecklas i området med kulturhistorisk skyltning,
guidning och museal verksamhet. Samverkan mellan privata
entreprenörer och Sundsvalls kommun.
*
Området vid Tomtebo utvecklas för idrotts- och friluftsliv med
anläggning av idrottsplaner, grillplats, möjligheter till solbad,
lägerverksamhet med mera.
*
Båtturer kan anordnas i ett framtidsperspektiv mellan Petersvik,
västra Alnön, Tjuvholmen och Inre hamnen.
*
En vision om Petersvik som centrum för grönt byggande där
skogsindustrin och kulturarvet går hand i hand presenterades i en
artikel i Sundsvalls Tidning i augusti 2013 (se längre ned).
En strandpromenad anläggs utmed
havet förbi Villa Kaptensuddens kallbadhus där Alnösundet möter
Sundsvallsfjärden. Här en frostnupen morgon. Medelpad och Sundsvall
är känt för sin naturskönhet. Foto: Urban Rundblom.
PETERSVIK
ENLIGT INTENTIONERNA I ÖP 2021
I
ÖP 2021 framhålls många värden som syftar till att göra
Sundsvall till en attraktiv och hållbar stadsmiljö. Ett bevarande
av Petersvik uppfyller flertalet av de intentioner som där läggs
fram. Citaten har hämtats ur skrivningarna i ÖP.
”att
prioritera ny bostadsbebyggelse i efterfrågeområden såsom centrala
Sundsvall”
Utvecklingen
av ekologiska nya flerbostadshus i det sista orörda havsnära
området i centrala Sundsvall, Petersvik, skulle innebära att man
uppfyller denna prioritering. Petersvik ligger på bara en kvarts
cykelavstånd från Stenstaden.
”utveckling
av attraktiva boendemiljöer och mötesplatser för
människor med olika behov”
Petersvik
utvecklas till en attraktiv boendemiljö i ett samspel mellan
kulturarv och orörd natur precis vid havet. Det blir en mötesplats
för människor med olika behov: människor intresserade av historia,
kultur, natur, idrott och friluftsliv. Där skapas mötesplatser för
turister och Sundsvallsbor i en vacker omgivning precis i centrala
Sundsvall och med kopplingar till ett nationellt kulturarv.
Utvecklingen av nya företag och entreprenörskap i området borgar
för en innovativ och intressant miljö som gör Sundsvall känt och
förebildligt i omvärlden.
”hälsofrämjande
planering bland annat genom att satsa vidare på Sundsvall som
friluftskommun samt att utveckla trygga, tillgängliga GC-stråk
och rekreationsområden”
Bevarandet
och utvecklingen av Petersvik är en hälsofrämjande satsning –
det sista orörda rekreationsområdet vid havet i centrala Sundsvall
på cykelavstånd från Stenstaden. För tusentals närboende i
Korsta och Skönsberg är Petersvik ett viktigt grönområde. Ett
utplånande av Petersvik till industriområde innebär att många
människor i stället för att cykla och promenera kommer att bli mer
stillasittande eller tvingas ta bilen för att komma till ett
liknande friluftsområde. Det rimmar illa med intentionerna att
Sundsvall ska vara en friluftskommun.
”att
låta översiktsplanen vara flexibel och öppen för lokalt
engagemang och entreprenörskap som tillvaratar landsbygdens
potentialer”
I
fallet Petersvik visar det sig att det lokala engagemanget är enormt
och potentialen för framtida entreprenörskap och företagande är
oomtvistlig. Det är därför av stor vikt att Sundsvalls kommun
förmår reflektera och omvärdera hur ett område av Petersviks
kaliber kan användas för att utveckla Sundsvall som en attraktiv
och hållbar stad.
”att
ta ställning till vilka natur- och kulturvärden som särskilt
bör bevaras eller utvecklas för besöksnäring”
Petersvik
är det sista orörda kustområdet i centrala Sundsvall med en
enastående rik naturmiljö och betydande kulturvärden.
Sommarvillorna från 1880-talet och framåt utgör en potential för
en besöksnäring, bland annat historisk turism, men även
friluftsliv och hälsofrämjande turism. Petersvik är som
rekreationsområde centralt för att utnyttja Sundsvalls vackra läge
vid havet. En ödeläggelse av området innebär däremot att
potentialen för motsvarande turism och rekreation förverkas även i
närområdet, det vill säga de områden som särskilt påverkas av
en logistikpark, nämligen västra Alnön och Tjuvholmen, liksom även
Korsta by.
”att
planera för minskad hantering av farligt gods i centrala
Sundsvall”
Anläggandet
av en logistikpark kommer att innebära en ökad hantering av farligt
gods genom centrala Sundsvall. Det framhålls bland annat i ett
remissutlåtande av statliga Jernhusen, som påpekar att det mesta av
godstransporterna kommer söderifrån och att de stora industrierna
ligger placerade söder om Sundsvall. Detta gods kommer dock att
hanteras i en planerad logistikpark på norra sidan om fjärden och
innebär en ökad exponering gentemot centrala Sundsvall och ökande
risker för människor och miljö. En orimlig planering för en
hållbar stad. Även i ÖP 2021 sägs att ”när
”Sundsvallspusslet” börjar falla på plats kommer merparten av
skogstransporterna till SCA att gå via järnväg, men samtidigt
kommer transporterna av övrigt gods till logistikparken att öka,
eftersom omlastning där kommer att ske mellan båt, lastbil och tåg.
Detta innefattar även farligt gods, som förväntas öka lokalt vid
E4-Johannedalsvägen då kombiterminalen vid stadskärnan avvecklas.”
Tvärtemot
intentionerna i ÖP 2021 innebär alltså logistikparken i Petersvik
en ökad hantering av och ökade risker för farligt gods i centrala
Sundsvall!
”parker
och friluftsområden ska värnas från bullerpåverkan”
En
logistikpark vid Petersvik kommer att öka bullernivåer med en
negativ påverkan särskilt på Lervik vid västra Alnön. Detta
försämrar möjligheterna för boende och rekreation i detta område.
”kommunen
ska arbeta för att minska luftföroreningar i centrala staden
och andra utsatta boendemiljöer”
Anläggandet
av en logistikpark utraderar ett viktigt grönområde i centrala
Sundsvall. Skog och parker är en viktig förebyggande miljö när
det gäller att rena luften. Att detta område försvinner och
ersätts av ett nav med sjöfart, tåg och lastbilar kommer att ha en
negativ påverkan på luftföroreningar i närområdet (västra
Alnön, Korsta, Ortviken) och eventuellt även innerstaden. Ett
bevarande av Petersvik är i enlighet med intentionerna att minska
luftföroreningar i centrala staden och andra utsatta boendemiljöer.
"kommunen
ska i planering, tillståndsgivning och verksamhet skydda
områden med höga kulturvärden”
Sundsvalls
museum, Länsstyrelsen, Riksantikvarieämbetet och ett flertal
experter inom kulturarvssektorn framhåller att Petersvik utgör ett
område med betydande kulturvärden. Sundsvalls kommun har under
1990-talet särskilt pekat ut Petersvik som ett skyddsvärt område.
Inget har hänt sedan dess som förändrat denna status. Tvärtom
blir kulturarvet i Petersvik intressentare för varje år som går.
De äldsta husen är till och med äldre än Sundsvalls stenstad och
mer än 130 år gamla. Anknytningen till kända släkter och personer
gör områdets kulturhistoriska arv ännu värdefullare. Att bevara
Petersvik är enligt intentionerna i ÖP 2021.
”konst,
kulturella inslag och kulturella mötesplatser ska stödjas och
uppmuntras i den offentliga miljön”
Ett
bevarande av Petersvik är enligt intentionen att stödja och
uppmuntra en stadsdel där konst och kulturella mötesplatser utgör
själva kärnan. Den mänskliga visionen är starkt framträdande i
ÖP 2021, men det gäller att gå från ord till handling.
(Yttrandet
baseras på en skrivelse av Nils Johan Tjärnlund som ej beaktades i
samråd för ÖP2021, dnr KS-2012-00723)
Petersvik är ett kulturarv för
framtida generationer och en attraktiv stadsdel för att locka nya
invånare till Sundsvall och Västernorrland. Kultur, friluftsliv och
en hållbar boendemiljö är värden som efterfrågas. Ett brudpar
vid Villa Kaptensuddens badhus sommaren 2014. Foto: Axel & Berg
Photography.
BILAGA
Årstiderna
i Petersviksområdet
En vacker miljö året om
som lockar många motionärer och närboende, och som har potentialen
att utvecklas till ett ännu mer utvecklat rekreationsområde –
numera berömt över hela landet.

Vinter
i Petersvik 2015. Kallbadhuset vid Kaptensudden. Utsikt från
landsvägen genom området.

Våren
i Petersvik 2015. Ingen annanstans på fastlandssidan vid Sundsvallsfjärden finns orörda
stränder, vackra träd och tillgång till strandmiljön kvar. Foto: Else Ammor.

Sommar vid Villa Solbacken i Petersvik. En av de bäst bevarade
bygnaderna i sitt slag i hela landet. Solbacken är snart 140 år och en unik
kulturmiljö.

Sensommar
och höst är en vacker tid i Petersvik med dess växtlighet och
djurliv. Ingen annanstans i centrala Sundsvall kan man möta havet
och den öppna naturen som här. Foto: Urban Rundblom.
KOSTNADSFRIA
VANDRINGAR I PETERSVIK MED
NILS
JOHAN TJÄRNLUND OCH MED SUNDSVALLS MUSEUM:
Kostnadsfria vandringar med Nils Johan Tjärnlund som ciceron och med Johanna Ulfsdotter vid Sundsvalls museum som ciceron har arrangerats somrarna 2013 och 2014.

Besökarna tar del av historien om Villa Solbacken. Foto: Else Ammor

På vandring i Villa Solbackens vackra trädgård med ett 10-tal olika
trädslag och intressant kulturhistoria. Foto: Else Ammor.
SCA:S
RIVNING AV VILLA SKOGSHYDDAN I NOVEMBER 2013
I november 2013 lät hygien- och skogsbolaget SCA riva Villa Skogshyddan från 1892. Bolaget hade förvärvat villan 2006 från dåvarande ägaren Missionsförsamlingen. Skogshyddan hade sedan 1919 tjänat som sommarhem, främst för barn och ungdomar. Från början i KFUM:s regi och åren 1932–2006 med Missionförsamlingen som ägare.

Villa Skogshyddan uppfördes 1892 av sågverksägaren Magnus Arhusiander, som bl. a. var riksdagsman och ordförande i Sundsvalls stadsfullmäktige. Bilden från sommaren 2012. Foto: Hans Wessberg.

SCA hade först tänkt bränna ner Villa Skogshyddan i februari 2013, men efter våldsamma protester stoppades förstörelsen. I november 2013 lät dock bolaget ett par grävmaskiner riva villan.

Den anrika Villa Skogshyddan krossades och kvar på tomten blev ingenting. Till saken hör att tomten faktiskt ligger utanför det detaljplanerade området för den s. k. Logistikparken.
ARTIKLAR:
TRÄPATRONERNAS
ARV HOTAS AV UTPLÅNING
I
Svenska Dagbladet 24 juli 2011


Författare:
Nils Johan Tjärnlund
RIVNINGSRASERI
Trots protester har anrika byggnader jämnats med marken i Luleå
och Umeå, och fler rivningar väntar i Kiruna och Malmberget. I
Sundsvall planerar kommunen att utplåna en unik kulturmiljö från
träpatronepoken - ett helt område med ståtliga sommarvillor
från slutet av 1800-talet.
Petersvik
ligger vid havet, bara en kvarts cykelväg från centrala Sundsvall.
Resan i tiden sträcker sig desto längre. Här uppförde flera av
stadens mest kända företagare storslagna sommarhus under perioden
1887–1909. I parkerna växer mer än hundraåriga almar, ekar,
lindar och lönnar.
Från Villa Solbacken är utsikten
hänförande över Alnösundet och Sundsvallsfjärden. Fortfarande
lyser solen och havsvågorna glittrar, men vid horisonten syns tunga
moln. Och det gäller inte bara vädret, utan hela Petersviks
framtid.
Sundsvalls kommun vill utplåna området, den sista
helt orörda kustremsan i den industritäta staden. Parkerna ska bli
asfalt, Korstaberget sprängas i luften och flera miljoner kubikmeter
sten ska fylla ut Alnösundet för att skapa en containerhamn och
kombiterminal. Småhusägarna i området har redan lösts ut, och
under nästa år vill kommunen riva även de anrika villorna.
I
skuggan på Solbackens veranda sitter 93-åriga Gun Hagelby. Hennes
framlidne man, bankkassör Einar Hagelby, förvärvade villan
1945.
– Petersvik är ett sommarparadis och ett arv för
framtida generationer, både historien och naturen härute. Det är
så hemskt att de vill skövla och förstöra – huga, säger Gun
Hagelby och skakar på huvudet.
Solbacken är en orörd idyll. I
samtliga rum finns kakelugnar, dörrar, paneler, fönster och
stuckaturer bevarade i original. Endast två större förändringar
har gjorts sedan 1908. År 1945 fick köket en ny inredning och i
början av 50-talet byttes en järnkamin i hallen mot en öppen
spis.
– Vi har hela tiden strävat efter att låta Solbacken
vara så intakt som möjligt, förklarar Gun Hagelby.
Solbacken
uppfördes på 1880-talet av den norskfödde träpatronen Carsten T. Jacobsen. Han var legendarisk chef för Tunadal, Norrlands första
ångsåg, som grundades 1849 strax norr om Petersvik. Detta var under
en tid av svensk-norsk union och handelsförbindelserna var täta.
Tunadals bolagsstämmor hölls i Kristiania (Oslo) och bolagets
korrespondens fördes på norska. Många norska familjer lockades
till Tunadal för att arbeta på sågverket.
Men till Sundsvall
kom inte bara norrmän, utan också tusentals människor från olika
delar av Sverige och Finland för att få arbete. Staden blev centrum
för världens största sågverksdistrikt med över 40 ångsågar.
Man förstår varför Elias Sehlstedt skaldade de berömda orden "...
och hela hamnen som en spegel låg – och såg vid såg jag såg,
varthelst jag såg", när han blickade ut över just Alnösundet
med dess pärlband av rykande skorstenar.
Rikedomen
manifesterades i den berömda Stenstaden, som byggdes upp efter
stadsbranden 1888. Det är Europas nordligaste stenstad av
kontinentala mått. Här förverkligade några av Sveriges främsta
arkitekter en drömvärld med palatslika bostadshus, banker och
hotell.
Stadsmiljön är anmärkningsvärt välbevarad med
tanke på historien. På 1950-talet fanns planer på att helt
jämna Stenstaden med marken och i stället uppföra höghus och
parkeringsplatser. Ett 40-tal stenhus revs också. Dessutom
utplånades hela trästadsdelen Norrmalm och stora delar av
Västermalm och Södermalm.
I början av 1970-talet svängde
politikerna och opinionen. Stenstaden räddades och en ny utveckling
tog vid. De gamla kolonialvarumagasinen byggdes samman till det
prisbelönta Kulturmagasinet och många av stenhusen återfick sina
ursprungliga färger och utsmyckningar.
Men 40 år senare tycks
minnet av rivningsraseriet ha bleknat. Svenska
byggnadsvårdsföreningens gula lista över hotade kulturmiljöer i
Sverige är omfattande. I Luleå revs förra året några av stadens
få bevarade sekelskifteshus, och även i Umeå har uppmärksammade
hus nyligen försvunnit. I Kiruna hotas en stor mängd bebyggelse när
staden ska flyttas, bland annat byggnadsminnesmärkta
Järnvägsstationen och Stadshuset, och i Malmberget riskerar
bland annat Bolagshotellet att rivas.
Fredric Bedoire, professor
i arkitekturhistoria vid Kungliga Konsthögskolan, har engagerat sig
i Kiruna, där det har varit svårt att få stöd för ett bevarande.
Och han kritiserar starkt planerna på utplåning av Petersvik.
– Det är naturligtvis orimligt att riva dessa villor. Det är en
viktig helhet som historiskt hör ihop med Sundsvalls stenstad och
ger den en ny dimension. Politikerna måste ändra inställning. Att
flytta hus är heller ingen bra lösning, utom i yttersta nödfall,
som i Kiruna där marken rämnar, säger Fredric Bedoire.
Petersvik
var sommarmotsvarigheten till Stenstaden. Sommarvillaepoken var ett
uttryck för tidsandan att söka sig till hav och natur för att få
frisk luft och solljus. Här byggde till exempel provinsialläkaren
Olof Söderbaum Villa Hållnäs, döpt efter födelseorten i Uppland.
I originella Villa Viken med åttkantigt torn bodde bildhuggaren
Harald Sörensen-Ringi, som i Sundsvall skapade statyn av stadens
grundare Gustav II Adolf, men även var verksam i Paris, Stockholm,
Oslo och Helsingfors.
Varje trädgårdsanläggning sköttes
under sommaren av en anställd kulla från Dalarna, som förfogade
över en egen bostad. Flera av dessa "kullstugor" finns
kvar, ett egenartat bebyggelsearv. För några år sedan prydde
Solbackens glasveranda omslaget till den mest omfattande bok som
skrivits om sommarvillor i Sverige, "Sommarnöjen vid vattnet",
av Ann Katrin Pihl Atmer, docent i konstvetenskap vid Stockholms
universitet.
– Trots sitt inklämda läge mellan industrier är
Petersvik en sommarmiljö med villor, vackra träd och blommor som är
autentisk. Det är fruktansvärt sorgligt om detta skulle försvinna,
säger Ann Katrin Pihl Atmer.
Från övervåningen på Solbacken
skymtar man det nyrestaurerade kallbadhuset och ångbåtsbryggan vid
Villa Kaptensudden från 1893. Även denna nationellt berömda plats
hotas av förstörelse.
Kaptensudden var konsthistorikern Henrik
Cornells sommarhem i över 80 år och har via hans första hustru
band till familjer som Henschen, Thiel, Josephson och Bonnier. Villan
gästades av träpatronen Frans Kempe, utrikesministern Ludvig
Douglas och kulturpersonligheter som konstnären Olof Hermelin och
Danteöversättaren Edvard Lidforss.
Olof Hermelin tjusades av
landskapet kring Sundsvall. I sina memoarer berättar Henrik Cornell
att den 80-årige konstnären också blev ivrigt verksam när en
tennisplan anlades på Kaptensudden 1906: "Han tog en
skottkärra och en spade och sprang med kärran framför sig på den
smala plankgången, fyllde den vid lerförrådet och kom springande
tillbaka med den tunga kärran. 'Så här ska det gå till, om det
skall bli någon tennisplan någon gång', sa han till de häpna
trädgårdsarbetarna."
Skaparen av Kaptensudden, Johan
Fredrik Cornell, spelade en mycket viktig roll som konstruktör av
flottleder, kanaler och broar över hela Norrland. Trots sin
borgerliga hemvist hade Cornell stor förståelse för den
framväxande arbetarrörelsen och tog ställning för rätten att
bilda fackföreningar.
Om vintern bodde familjen i det numera
byggnadsminnesförklarade Blombergska huset i Stenstaden. I maj gick
flyttlasset till Kaptensudden och Alnösundet, som var "de tusen
båtarnas sjö" i Henrik Cornells minnen: "Ångbåtarna
förvandlade under sommartiden hela det vidsträcka industriområdet
till en enda stor stad, mellan vars delar man åkte på vattnet, som
på kanalerna i Venedig".
Henrik Cornell blev framstående
professor i konsthistoria, kämpade för bevarandet av Sundsvalls
stenstad och gick emot rivningarna av Klarakvarteren i Stockholm. Det
framstår inte så litet som en historiens ironi att Sundsvall vill
utplåna just hans sommarhem. Men först ska länsstyrelsen säga
sitt. I slutet av augusti inleds en utredning om huruvida villorna
kan byggnadsminnesmärkas.
Petersvik var ingen ostörd idyll,
men en grönskande kontrast till det dynamiska industrilandskapet.
Även dagens människor behöver närheten till havet och
naturen, menar Lars Felländer, vars farfar Moses Felländer för
precis hundra år sedan inköpte Villa Hållnäs.
– Vi har en
av Sveriges vackraste kuster, men i Sundsvall ska människorna inte
få bo vid kusten. I stället är det industrierna som ska få vara
vid havet, medan vi hänvisas till inlandet, säger Lars Felländer.
Nils
Johan Tjärnlund är författare och vetenskapsjournalist, bland
annat vid Vetenskapsradion i P1
Bildtext:
Oskar W. Olssons foto från 1897 visar träpatronernas Sundsvall. Kung
Chulalongkorn av Thailand gästar Stenstaden och Hotell Knaust.
Kaptensudden var konsthistorikern Henrik Cornells sommarhem i över
80 år. Solbackens glasveranda. Villa Solbacken. Solbacken har
kakelugnar i varje rum.
GÖR
PETERSVIK TILL CENTRUM FÖR GRÖNT BYGGANDE
I
Sundsvalls Tidning den 9 augusti 2013
Författare:
Nils Johan Tjärnlund
Rivningsraseriet
vid mitten av 1900-talet lade en död hand över många svenska
städer. I Sundsvall förstördes bland annat trästadsdelen
Norrmalm, som i dag hade kunnat vara en stor turistattraktion och en
värdefull boendemiljö.
Det
är viktigt att inte upprepa de gamla misstagen. Ändå är Sundsvall
nu i färd med att utradera ännu en unik bebyggelsemiljö. Petersvik
med åtta sommarvillor från 1800-talet, en villa från 1909 och
flera andra intressanta byggnader har blivit en av Sveriges mest
uppmärksammade kulturarvsfrågor.
Petersvik handlar inte bara
om att bevara historien från träpatronernas tid. Lika mycket upprör
det att Sundsvall så lättsinnigt gör sig av med ett vackert natur-
och friluftsområde direkt vid havet. Asfalt, betong och en 17
våningar (!) hög lagerbyggnad, cirka 20 000 kvadratmeter stor, ska
ersätta villorna, lindarna och klippstränderna. Alnösundet ska
fyllas ut med sprängmassor från Korstaberget. Containers och höga
industribyggnader blir den nya utsikten från västra Alnö, där
tomtmarken blir värdelös och satsningar på turism går till
spillo.
Svepande talas det i
underlaget om att den nya logistikparken ska skapa möjligheter till
nya jobb. Möjligheter alltså, men det framgår aldrig vilka jobb
det handlar om. Däremot talas det i klartext om att anläggningen
inte förväntas ge något överskott på närmare 50 år och att
intresset från det privata näringslivet är svalt. Sundsvalls
kommun kan därför tänka sig att stå för driften, trots att
logistikparker knappast är en kommunal angelägenhet.
Sundsvall måste lära av
historien. Om kommunpolitikerna menar allvar med det upprepade talet
om en hållbar stadsutveckling så kan Petersvik inte förstöras. I
stället borde visionen gå i en helt annan riktning.
Faktum är att Petersvik
skulle kunna bli något riktigt spännande, som gynnar hela
Sundsvalls utveckling – en modellstadsdel för grönt byggande med
skogen som råvara. Petersvik kan bli centrum för design- och
teknikföretag som tar fram och presenterar innovationer inom
hållbart byggande. I harmoni med omgivningen uppförs nya ekologiska
bostäder, anläggningar och hotell som visar upp framtidens
träarkitektur. Textilier och inredning baseras på nya
cellulosafibrer från SCA Ortviken, och den övriga råvaran kommer
från SCA:s sågverk i Tunadal. Kunder från hela världen får en
unik möjlighet att i Petersvik ta del av gammalt och nytt, industri
och natur, i trämetropolen Sundsvall.
De bevarade villorna ger
flera möjligheter, bland annat historisk turism med museum,
visningar, restauranger, kafé, gårdsbutiker och festlokaler. I en
nyanlagd hantverksby ges utbildningar i byggnadsvård och
hantverksyrken. Träarkitekturen i Petersvik och stenarkitekturen i
Sundsvalls stenstad utgör tillsammans en unik bebyggelsemiljö från
det sena 1800-talet och hit kan människor komma från olika länder
för att lära sig mer om hur man kan vårda och utveckla liknande
kulturmiljöer.
En strandpromenad anläggs
utmed hela kustlinjen från centrala Sundsvall, förbi Norra
kajen/Heffners och ända ut till Granli. Tusentals närboende får
ett andningshål i Petersvik, en pärla vid havet. Vid Tomtebo
anläggs ett kolonilottsområde och planer för bland annat tennis,
badminton och beachvolleyboll. I skogarna kan man utöva orientering
och löpning, eller plocka bär och svamp i en frisk natur.
Sundsvall står inför ett
vägval. Folkmängden har stått stilla i decennier, men de
långsiktiga visionerna saknas. Vad ska locka familjer att flytta hit
i framtiden? Är det verkligen asfalterade stränder, lagerbyggnader
och en logistikpark som aldrig ska gå med vinst?
För en bråkdel av
kostnaderna kan Petersvik i stället utvecklas med friluftsliv,
turism, nya bostäder och bli ett centrum för framtidens gröna
byggande med bas i Västernorrlands skogsindustri. Så formar man det
hållbara Sundsvall med bibehållet kulturarv, nya affärsidéer, nya
jobb och en bättre boendemiljö.
LOGISTIKPARKEN:
INTE BAKÅTSTRÄVANDE ATT SÄGA NEJ.
110
MILJONER KRONOR HAR REDAN SLÖSATS BORT
I
Sundsvalls Tidning 12 mars 2015

Författare:
Else Ammor, Nils Johan Tjärnlund, Thomas Lundmark, Charlotte
Lindgren, Björn Östlund
Vd
Åke Jonsson målar upp en bild av logistikparken i Petersvik som
helt saknar verklighetsförankring. Ortviken är tyvärr på
fallrepet och tidningspapper kommer snart knappt att efterfrågas.
Samtidigt har försöken med nya produkter misslyckats. Det finns
analytiker som befarar att Ortviken kan vara på väg att säljas
eller läggas ned.
Intill
Tunadalssågen finns redan en djuphamn som fungerar utmärkt. För
det sågade timret behövs ingen ny hamn eller logistikpark. När
Jonsson sedan räknar upp metall- och kemiindustrin undrar man hur
det är ställt med minnet. Kubal har redan meddelat att Petersvik
ligger på fel sida om fjärden.
Faktum är att inga andra aktörer
aviserat något behov av kombiterminalen. Ingen vill heller ta på
sig att driva den. Detta ska tydligen kommunen göra. Skattebetalarna
ska stå för den förväntade, årliga miljonförlusten.
När
det gäller investeringsbeslutet är det på plats med en rättelse.
SCA skulle ha tagit sitt investeringsbeslut våren 2013, i anslutning
till kommunens investeringsbeslut. Ändå uteblev beslutet från SCA.
Varför? Jo, det var investeringsstopp på Ortviken. Man har nu
flyttat fram beslutet till våren 2017. Att tro att SCA:s huvudkontor
i Stockholm då kommer att kosta på Ortvikenfabriken en halv miljard
är dock rena önsketänkandet från Åke Jonssons sida.
Att med
logistikparken koppla ihop väg, järnväg och hamn kan låta bra,
men sanningen är att det nya svaveldirektivet, som gäller när man
anlöper EU-hamn, fördubblar kostnaden för transport per fartyg.
När det gäller tåg är vi alla smärtsamt medvetna om hur dåligt
vår gamla järnväg fungerar. Att bygga dubbelspår mellan Sundsvall
och Härnösand kommer med nuvarande utbyggnadstakt att ta 232 år.
Bara med dubbelspår kan vi få effektiva tågtransporter.
SCA
säger nu dessutom att projektet är för stort. Detta trots att det
redan bantats flera gånger. Nu ska man i stället dela upp projektet
i etapper. Då kan man nämligen hinna riva området, för att sedan
hävda att logistikparken ska byggas ut i takt med behov. Denna sluga
kupp går dock stick i stäv med tillståndet till expropriationen
och detaljplanens fantasier om en 300-procentig utbyggnad av
Ortviken. Det som nu ska byggas och byggas ut i takt med eventuella
behov, hade aldrig kunnat läggas till grund för regeringsbeslutet
om att expropriera en hel stadsdel. En ordinär lagerbyggnad och en
lastbilsväg mellan Ortviken och Tunadal med SCA som enda intressent
är vad som i praktiken återstår av projektet. Detta kan aldrig
motivera de enorma kostnaderna för skattebetalarna och ödeläggelsen
av naturområdet Petersvik.
Att
säga nej till logistikparken är inte bakåtsträvande. Tvärtom
säger vi ja till en positiv utveckling av Sundsvall. Framtiden
ligger i en utvecklad tjänstesektor, högre utbildning, bättre
boendemiljö och fina rekreationsområden. Hiskeliga 110 miljoner
kronor har redan slösats bort. Det enda hållbara är att stoppa
hela projektet nu, innan det kostar skattebetalarna ännu mer, och
för all framtid ödelägger den sista gröna lungan i
Sundsvallsfjärden.
Bildtext:
"Det enda hållbara är att stoppa hela projektet nu, innan det
kostar skattebetalarna ännu mer, och för all framtid ödelägger
den sista gröna lungan i Sundsvallsfjärden", skriver
debattörerna.
400
MILJONER FÖR EN KILOMETER VÄG
I
Sundsvalls Tidning den 22 mars 2015

Författare:
Else Ammor Nils Johan Tjärnlund Björn Östlund
»
Replik på "Logistikparken avgörande för Sundsvalls framtid".
Vårt
tidigare inlägg var ett svar till Åke Jonsson, vd för ett
kommunalt bolag. Den som replikerar är Björn Lyngfelt,
informationschef för SCA Forest, ett privat bolag. Det är inte
första gången Lyngfelt rycker ut och skriver i kommunens ställe.
Det är tydligen SCA som styr kommunens stadsplanering.
Lyngfelt
påstår att logistikparken är avgörande för inte bara Sundsvalls,
utan för hela Mellannorrlands framtid. Stora ord – som inte följs
av några imponerande argument. Om logistikparken är så viktig,
varför har då näringslivet inte visat något intresse? Varför har
SCA skjutit fram beslut om investering till 2017? Varför har de
storslagna planerna bantats ner med tre fjärdedelar, samtidigt som
hela projektet utgår från drömmen om en enorm utbyggnad av
Ortviken? SCA har tidigare påstått att produktionen vid Ortviken
ska öka med 300 procent till år 2025. Det är mycket talande att
Ortviken nu inte ens nämns i Lyngfelts replik.
Logistikparker
har blivit högsta mode i svenska kommuner. Marknaden är
överetablerad enligt forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.
Anläggningarna slår ut varandra och Sundsvall rankas lågt bland
logistiklägen. På plats 24 i Sverige.
Samtidigt försämras
förutsättningarna för en logistipark ytterligare. Svaveldirektivet
fördyrar sjöfarten i Östersjön. De nya reglerna orsakar en
kostnadsökning på cirka tio procent på slutpriset, när produkten
ska transporteras till kontinenten. I dagarna kom också
Trafikverkets planer på att minska underhållet på 42
järnvägssträckor i landet. Detta slår hårt mot godstrafiken.
Varför envisas då SCA med logistikparken? Jo, bolaget kommer
genom avtal med kommunen att få den tvångsinlösta marken i
Petersvik. Den första åtgärden blir att anlägga en väg mellan
Ortviken och Tunadalshamnen. SCA kan då transportera gods mellan
sina anläggningar med obeskattade, tyngre fordon på intern väg.
Egentligen har SCA redan då uppnått sitt syfte. Man kan hävda att
man gör miljön en tjänst genom att färre lastbilstransporter från
SCA går på allmän väg.
Det vore klädsamt av Lyngfelt att
erkänna att SCA vill åt Petersvik bara för att anlägga Sveriges
dyraste väg med notan utställd på Sundsvalls skattebetalare. Bara
marken kommer att kosta skattebetalarna över 100 miljoner kronor.
Därefter ska ytterligare några hundra miljoner av skattepengar in
projektet. De utlovade jobben uteblir, men området fördärvas.
Petersvik är nu den mest uppmärksammade kulturmiljön i
Sverige som hotas av förstörelse. I Petersvik finns potentialen att
skapa en attraktiv stadsdel, med nya företag, kulturturism, nya
bostäder, äldreboende och friluftsliv. Visionen tar sikte på en
hållbar framtid. Logistikparken är inget miljöprojekt. Det är
dåtidens betongprojekt som orsakar ett gapande svart hål i
kommunens ekonomi för lång tid framöver. Det blir kännbart i
Sundsvallsbornas vardag.